På Göteborgs konstmuseum har nyligen den moderna avdelningen öppnat med verk från samlingarna från tiden 50-70-tal. Utställningen är uppdelad i tre avdelningar med bland annat en del som främst präglas av abstraktion och konkretism. En förhoppning är är kunna genomföra ett pedagogiskt arbete kring just den delen av utställningen där begreppet abstraktion kontra konkretism diskuteras. I samband med detta skulle besökarna få tillämpa att använda abstraktion som uttrycksform för att på så vis få en djupare förståelse av konstformens innebörd.
Var och en skulle under visningen, som kommer utgå från några utvalda verk, själva få fundera över en företeelse, ett ting eller en känsla som de senare skulle få gestalta abstrakt. Detta genom att anordna en verkstad i studion där det skall finnas tillgång till olika material så som papper i olika färger, vattenfärg, färgpennor och liknande.
Deras bilder skulle sedan hängas upp och och bli möjliga för andra besökare att se.
Målgruppen är främst högstadieklasser men man skulle även kunna tillämpa denna lektion/workshop på både yngre och äldre grupper. För de yngre grupperna är det främst diskussionen kring modernism/postmodernism samt abstraktion och konkretism som får tas ner på en mer begriplig nivå samtidigt som man för de äldre kan gå ner djupare i diskussionen.
Nu består däremot inte denna utställning av samtidskonst, men samma företeelser och stilarter finns i den samtida konsten, så att diskutera och arbeta kring ämnet känns även relevant i en samtidskontext.
Jag vet ännu inte ifall projektet kommer att kunna genomföras i verkligheten. Jag har hört mig för angående eventuellt genomförande och hoppas på att det skulle kunna gå bra!
Exempel på verk att utgå ifrån är bland annat Olle Bertling (konkretism) och Lennart Rodhe (Abstraktion).
Anledningen till att jag väljer just denna utställning är främst för att Moderna avdelningen är den, för tillfället närmaste utställning man kan komma samtida konst av de utställningar som kommer visas på GKM under våren, med undantag för någon/några mindre utställningar med samtida verk.
Kommer det inte att finnas möjlighet att anordna den här visningen/lektionen med en skolklass har jag tänkt mig att använda mig av bekanta som jag själv tar med mig på en visning och sedan anordnar en workshop med hemma.
vilken bra o rolig idé! jag känner spontant att jag absolut skulle vilja ta dit mina gymnasieklasser för en workshop. att just arbeta med tankar kring konkret o abstrakt kan bli väldigt givande för ungdomar som ofta har väldigt svårt att koppla ihop dessa begrepp o tänka i dessa banor. att utgå fr det konkreta o sen övergå t det abstrakta tror jag dessutom blir extra pedagogiskt o bra!
SvaraRaderaMycket bra idé. Konkret och abstrakt går att tillämpa och resonera om på många olika plan. Ska bli spännande att följa.
SvaraRaderaHärlig idé! Kan säkert ge spännande erfarenheter.
SvaraRaderaPedagogisk och bra idé, säkert givande för eleverna att tänka/utföra i förenklingar etc...
SvaraRaderaDu har hittat en bra plattform för vidare utvecklande arbete
fast jag gillade din tidiga idé som kändes mycket provocerande, ämnet kan dock flyta ut för resten av livet :)
SvaraRadera